شنبه ٢٥ آذر ١٣٩٦ Home|فارسي|Русский
 
صفحه اصلی|اسلام|زبان و ادبيات فارسی|سوالات متداول|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت
عنوان
ایران
Gallery is Empty!
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[عضویت]
اشتراک خبرنامه
نام :   
ایمیل :   


  چاپ        ارسال به دوست

بی سوادیِ دینی ، آغازِ افراط گراییِ ديني است !

بی سوادیِ دینی ، آغازِ افراط گراییِ ديني است !

    امروزه در شبکه های مختلفِ اجتماعی، مطبوعات و اینترنت در بارة مسائل دینی، به ویژه افراط گراییِ دینی و تروریسم در قزاقستان و دیگر کشورها بسیار سخن گفته و نوشته اند. کمتر کسی است که با واژه هایی چون تروریسم و افراط گرایی  ناآشنا باشد.

قزاقستان با اقوام و مذاهب مختلف به عنوان سرزمیني صلح طلب و صلح آمیز شناخته شده است، اما مانند بسیاری از کشورها با مشکلِ افراط گراییِ دینی نيز مواجه است.

    افراط گرایی و تروریسم از مفاهیمی است که به طور گسترده با اسلام همراه شده است و این خطری جدی برای دین اسلام است. گروه هایی موسوم به گروه های تندروی اسلامی، درگیری های مسلحانة رخ داده شده در مناطقي همچون: پاكستان، افغانستان، عراق، سوريه، لبنان، فلسطین و برخي كشورهاي آفريقايي را آشكارا به عهده گرفتند و این امر، متاسفانه فرضیة «تروریسم اسلامی» را تقویت کرد.

از آنجا که بعد از استقلال قزاقستان، اکثر مردم به دین اجدادشان، یعنی به اسلام گرویدند، این اتفاق و اتفاقاتی شبیه این، تاثیر بسیاری بر افراط گرایی دینی در قزاقستان گذاشت. پیش از استقلال قزاقستان و در زمان شوروی سابق، تربیت متخصص دینی ممنوع بود. به همین دلیل، به علت کمبود متخصصان دینی، واعظان و متخصصان دینی از کشورهای دیگر به قزاقستان می آمدند که در بین این عده، گروه های رادیکال اسلامی و افراط گرا، مانند «تبلیغ جماعت»، «وهابیت» و «حزب التحریر» نیز به این کشور وارد شدند.

  از باب هشدار بايد گفت: تشکیل گروه های دینی در مناطق مختلف قزاقستان رو به گسترش است. برای نمونه، گروه های بسیاری که مردم را به جهادِ دینی تشویق می کنند، در مناطق غربی قزاقستان تشکیل شده است. علت شکل گیری این گروه ها در مناطق غربی، نفت خیز بودن این مناطق و وضعیت اقتصادی خوب مردم  است و این گروه ها  با هدف دست یافتن به  نفت این منطقه در آنجا فعالیت می کنند. عامل دیگر، نزدیکی غرب قزاقستان به کشور روسیه  و فعالیت گروه های  افراطی در شهر آستاراخان روسیه است. در این مناطقِ غربی، آگاهی دینی مردم اندک است،  تا جایی که می توان گفت از نظر معلومات ديني، بی سواد هستند. بی سوادی دینی، نتیجة نشناختن دین و ارزش هاي واقعيِ آن است.

متفکر بزرگ قزاق، «آبای قونانبایف» به دو نوع  ایمان معتقد است: اول، ایمانی که نتیجة شناختن و به کارگیری  خرد و اندیشه است و دوم، ایمانی که نتیجة تقلیدِ کورکورانه و ناآگاهانه است. در نوع دوم، فرد بدون فکر و اندیشه، تنها پیرو سخنان مردم و متظاهرانِ دیندار است و هر کاری که آنها  انجام دهند، او نیز  انجام می دهد ! مثلا اگر همه مهاجرت کنند، او هم به دنبال آنها و بدون فکر، مهاجرت می کند. امروزه، نادانی انسانها در جامعه گسترش یافته است و در بین مردم به ویژه جوانان که خواهان عضویت در گروه های خاص هستند، یک نوع باور کور و متعصبانة دینی به وجود آمده است كه نتیجة آن، چیزی به جز افراط گراییِ دینی نیست.

افرادی که به عضویت این گروه های افراطیِ دینی در می آیند، خلق و خوی خاصي پیدا می کنند. در باور افراط گرایانِ دینی، تنها-راه و روش آنها صحیح است و این باور غلط در آنها، نوعی احساس بیزاری، کینه و نفرت نسبت به پیروان دیگر مذاهب به وجود می آورد و همین امر باعث می شود آنها به پیروان دیگر مذاهب، فشار وارد کنند.

نتیجة باورهای غلط افراط گرایی، به وجود آمدنِ عوامل تروريستی است که حوادث مرگباری در پی داشته و دارد. از دیگر عواملِ گسترش افراط گرایی دینی، دسترسی به آرا و عقاید افراطی به اشتراک گذاشته شده در سایت های اینترنتی است. این سایت ها را می توان به دو دسته تقسیم کرد: دستة اول، سایت هایی هستند که اخبار و عکس و فیلم های مربوط به وضیعت مسلمانان و ظلم و تجاوز به آنها در کشورهای اروپايي، آمریکا و اسرائیل را پخش می کنند و می گویند که هدفشان از پخش این تصاویر، نشان دادن ظلم و دشمنی است که نسبت به مسلمانان انجام می گیرد. در واقع، هدف اصلی این سایت ها به وجود آوردن احساس نفرت و کینة مسلمانان نسبت به ديگر کشورهای جهان است.

 در کنار این تصاویر، واعظان دینی در سخنانشان، دولت های طرفدار سکولاريسم را ضدِ قانون اسلام عنوان می کنند و مردم را به مبارزه با دولت های سکولار تشویق می کنند. آنها ادعاي دینداري دولت هاي سکولار را قبول ندارند. این سخنان، بر مسلمانانی که سواد و آگاهیِ دینی کافی ندارند، تاثیراتي مخرب می گذارند و آنها در ذهنشان، فکر نجات مسلمانان مظلوم و تشکیل دولت جدید و یا قربانی کردن خودشان را مي پرورانند و برای تقویتِ افکار خویش با دسترسی به سایت های اينترنتي، آیات و احادیثی در بارة شهادت می خوانند و شهادت را هدف نهایی خود قرار می دهند !

دستة دوم، سایت هایی هستند که مردم را به جهاد و مبارزه و نابودی دولتهای سکولار، مثل سایت های دستة اول که ذکر شده است، تشویق نمی کنند، بلکه سراسر این سایت ها از گفته ها و نوشته های اسلامی پر شده است و مانند این است که مردم را به راه راست و درست هدایت می کند. در حقیقت، هدف آنها از بین بردن دین قدیمی کشور است. برای نمونه در سایت  uraza.kz قزاقستان نوشته شده است: «روزه نگرفتن در ماه رمضان، ممنوع است و کسی که روزه نمی گیرد، کافر به شمار می آید و این امر را عالمان دینی نیز تایید کرده اند». این نوشته ها با «مذهب حنفی» که پیروان بسیاری در قزاقستان دارد و مذهب رسمی این کشور است، در تضاد است. زیرا در مذهب حنفی، کسی که روزه نگیرد، کافر به شمار نمی آید ! در سایت مذکور، برخی آداب و رسوم قزاقی، شرک به خدا محسوب می شود و همین امر، باعث به وجود آمدنِ اختلاف نظر و بحث بسیاری در بین مردم شده است.

این سایت ها با شعارهایی مانند: «توحید، هدف است و جهاد، راه رسيدن و اجرای آن است» و «جهاد، وظیفة شخصی هر انسانِ مسلمان است» افکار و اهدافِ پنهان خود را به طور مستقیم به اشتراک می گذارند. این افکار مخفی، یا به طور مستقیم پخش می شود و نتیجه، آن می شود که پوششِ عده ای از دختران و بانوان قزاق به صورت پوشش های عربی در می آید. متاسفانه در قزاقستان، افراد بسیاري هستند که با هدف جهادِ دینی به دیگر کشورها رفته و به گفتة اين سايت ها، شهيد شده اند و کم نیستند تعداد مبلغانِ افراط گرایی دینی که در قزاقستان دستگير و زندانی شده اند.

افرادی که در کشورهای دیگر، درس دینی خوانده اند، خود را «شیخ» می نامند و یا گروه های دینی که خود را برادر و خواهرِ دینی می نامند، بر ذهن  و فکرِ جوانان قزاق تاثیر مخربي دارند و کودکان و نوجوانان، آداب و رسوم ملي خود را به فراموشی می سپارند و بدون آنکه از اسلام واقعی چیزی بدانند، تنها با نام مسلمان، بزرگ می شوند.

برطرف کردنِ مشکلات افراط گراییِ دینی، ضمانتی برای حفظ آیندة ملت قزاقستان است. تاریخ نشان داده است، به خاطر نبودِ اتحاد در نگاه و اعتقاد دینی مردم، وحدت و استحکام یک کشور نابود می شود. برای حل این مشکلات باید اقداماتی انجام شود. در این راستا، در کشور قزاقستان، قوانین بررسی و تجدید شد و مراکز اطلاعات مربوطه نیز افتتاح شد. ولی یکی از بزرگترین مشکلاتِ مبارزه با افراط گراییِ دینی، بی سوادیِ دینیِ مردم است. برای این که مردم سواد دینی داشته باشند، لازم نیست حتما به کلاس دین شناسی بروند. سواد دینی از تاریخ ملی، آداب و رسوم و دركِ رویدادهای جهانی به وجود می آید. عشق به وطن و احترام به ملت و دانستن تاریخ کشور خود، یکی از ویژگی های سواد دینی است. کسی که تاریخ قزاقی را می شناسد، می داند که در گذشته هاي دور و نزديك، مردم قزاق به کشورهای دیگر حمله نکرده و در اعتقاد و دین اقوامِ دیگر نیز دخالت نکرده اند.

در ذهن کسانی که با تاریخ و ادیان جهانی و جدید آشنا هستند و علامت ها و نشانه هاي دین ساختگي و افراطی را می شناسند، عليه ايده هاي رادیکال «ایمنیِ اطلاعات» بوجود می آید. برای این که سواد دینی جوانان بیشتر شود، باید دورة آموزشی دین شناسی عمومي برگزار شود.  این درس که از سال 2009 در مدرسه های قزاقستان تدریس می شود، باید تجدید و تکمیل شود، چون مسائل و شرايطِ امروزه، سخت تر شده است. نيز لازم است که پيرامونِ ادیان جهانی و دین هاي غیر رسمی و نيز در بارة افراط گرایی و عاقبت و آفات آن، تبلیغاتي وسيع در اینترنت صورت گيرد.

همچنين، لازم است برای استادانی که این درس ها را تدریس می کنند، کتاب های جدید تهیه شود و دورة علميِ دانش افزایی در اين راستا براي آنها گذاشته شود.  

در این دوره ها، متخصصان باید طبیعتِ خشونت طلبِ افراط گراییِ دینی را با مشخص کردن گروه ها و حلقه ها و سایت های افراط گرایی و مقایسة معقول آن با زندگيِ آرام ديني، آموزش دهند. این فعالیت ها همچنين موجب تقویتِ همکاری بین استادان و دانشجویان می شود.

علوم دینی نه تنها در مدرسه آموخته شود، بلکه در دانشگاه ها نیز باید تدریس شود. ولي باید در نظر گرفت که درس «دین شناسی» برای دانشجویان خسته کننده نشود که فقط برای نمره خوانده شود. برای اینکه دروس مذكور براي دانشجویان جالب باشد، باید انجمن هاي جوانان را در دانشگاه ها تشكيل داد. در این انجمن ها، دانشجویان برنامه های مختلف، از جمله بحث ها در خصوصِ جلوگیری از افراطی گري و تروریسم به منظورِ تقویتِ سواد دینی را انجام مي دهند و پژوهش هاي مختلف در این زمینه تهیه می کنند و ارائه می دهند. این فعالیت ها برای تقویتِ نگاه معنوي و دينيِ مردم کمک بسيار می کند.

کسی که دانشی در بارة دین دارد و باسواد و روشنفكر است، مسیر معنویِ خود را درست انتخاب می کند، به ادیان، اقوام دیگر و به زبان آنها احترام می گذارد. همچنين برای وحدت دینی و صلح و دوستی میان اقوامِ مختلف قزاقستان که سالها جاري و برقرار است و حفظ و انتقال اين میراث به نسل جدید کمک می نمايد. چنين كسي از تجربه و علم خود استفاده می کند و هرگز به راه خطا و نادرست نمی رود.   

 

 

 


١٠:١٤ - سه شنبه ٣١ مرداد ١٣٩٦    /    شماره : ٦٨٤٤٣٨    /    تعداد نمایش : ١٠٩


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جستجو
جستجوی پیشرفته جستجوی وب
تازه ها
سایت آیت الله خامنه ای

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي

فرهنگستان هنر

فرهنگستان زبان و ادب فارسی

سازمان ميراث فرهنگی کشور
نظرسنجی
محتوای این سامانه را چگونه ارزیابی می کنید؟

عالی
خوب
ضعیف

آمار بازدیدکنندگان
بازدید این صفحه: 789896
بازدید امروز : 260
بازدید این صفحه : 2092118
بازدیدکنندگان آنلاين : 3
زمان بازدید : 5.7500

صفحه اصلی|اسلام|زبان و ادبيات فارسی|سوالات متداول|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت