شنبه ٢٥ آذر ١٣٩٦ Home|فارسي|Русский
 
صفحه اصلی|اسلام|زبان و ادبيات فارسی|سوالات متداول|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت
عنوان
ایران
Gallery is Empty!
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[عضویت]
اشتراک خبرنامه
نام :   
ایمیل :   


  چاپ        ارسال به دوست

گزارشي مصوّر از برگزاریِ مراسمِ بزرگداشتِ 28 صفر در حسینیّه وابستگیِ فرهنگیِ ايران در شهرِ آلماتی قزاقستان

گزارشي مصوّر از برگزاریِ مراسمِ بزرگداشتِ 28 صفر در حسینیّه وابستگیِ فرهنگیِ ايران در شهرِ آلماتی قزاقستان

شامگاهِ روزِ پنجشنبه 25 آبان 96 به مناسبتِ بيست و هشتمِ ماهِ صفر، سالروزِ رحلتِ آخرين سفيرِ الهي، نبیِ مکّرمِ اسلام- حضرت محمد (ص) و سالروزِ شهادتِ امام حسنِ مجتبی (ع)، مجلسِ سوگواری و عزاداري در محلِ حسینیة وابستگیِ فرهنگیِ ایران در آلماتیِ قزاقستان برگزار گردید.

در این محفلِ حزن و اندوه که با حضورِ ایرانیانِ مقیم و معلمانِ مرکزِ آموزشیِ «ثامن الأئمه» و چند خانوادة افغاني برپا گرديد، نخست به قرائت «دعاي كميل» پرداخته شد و سپس آقای «جلالی کیاسری» - وابستة فرهنگی، به ایرادِ سخنرانی پرداخت.

وی با خواندنِ این بیت از عارفِ بزرگِ قرنِ پنجم «سناييِ غزنوي»، سخنانش را آغاز نمود:

 

اگر بودي كمال اندر نويسايي و خوانايي            چرا آن قبله كل، نانويسا بود و ناخوانا !؟

 

در توضيحِ بيت كه مناسبتي با موضوعِ اين نشستِ آييني داشت، گفت: چنانچه مي دانيم، صِرفِ داشتنِ دانشِ ظاهري، منشا بهروزي و رستگاري نمي شود و اُمّي بودنِ پيامبر را شاهد آورد كه چگونه توانست به قولِ شاعرِ عارف «حافظِ شيرازي»، بدونِ رفتن به مكتب و بهره گيري از آموزش هاي رسميِ زمانة خود، آموزگارِ انسانها شود.

سپس ادامه داد: از سلسلة سفيران و رسولانِ الهی، حضرت ختمی مرتبت، مستجمعِ ارزش ها و فضیلت هایی ست که هر انساني، دوستدارِ آن است و هیچ موجودِ فهیم و اندیشمندی نیست که از توجه به آموزه های اخلاقيِ آن بزرگ، مستغنی باشد. والاترین پیامبرى كه از طرفِ پروردگار به عنوان «رحمه للعالمین» براي راهنماييِ بشر آمده، در ميانِ همة مؤمنان و باورمندان، جايگاهِ رفيعي دارد. اسوة حسنه‌ای كه همة رفتار و كردارش، انعكاسِ زيبايي ها و پيام هاي دين بود.

وي در بخشِ ديگري از سخنانش گفت: دريغا که دوریِ مسلمانان از پیام های معنویِ پیامبر، چه فاجعه ها به وجود آورد که هنوز هم گریبانگیرِ جوامعِ اسلامی است و افزود: امروزه، خشونتي كه از سوي برخي مسلمان نماهاي تندرو و افراطي صادر مي شود، چه نسبتي با پيامِ وحي دارد؟ و آيا وقت آن نرسيده كه انديشمندانِ جوامع اسلامي در اين خصوص، چاره انديشي نمايند؟ 

آقای جلالی کیاسری، در بخشِ دیگری از سخنان خود، به امام حسن مجتبی (ع) اشاره نمود و گفت: دومين امامِ به حق، سبطِ اكبر، حضرتِ امام حسن (ع)، نماد و سمبلِ مصالحه و نرمشِ قهرمانانه براي حفظ يك حقيقتِ بزرگتر در تاریخِ اسلام است. اگر او نيز در ميانِ نزديكان و پيروانش، انسان هاي وفادار و حقيقت جويي داشت، اي بسا- هرگز تن به مصالحه با دستگاهِ خلافتِ غاصب نمي داد و با مدعيانِ دروغينِ جانشينيِ پيامبر، عهدنامة صلح امضاء نمي كرد. ولي چنانچه همة ما مي دانيم، به گواهيِ تاريخِ اسلام، اين تدبير- بعدها راه را برای احياي دوبارة ارزش هاي ديني و انسجامِ نيروهاي انقلابيِ معترض به خلافتِ جورِ دستگاهِ بني اميّه، هموار نمود و قيامِ كربلا را رقم زد. 

ايشان در بخشِ پايانيِ سخن، به مقام و جايگاهِ حضرتِ علی بن موسی الرضا (ع) پرداخت و او را مظهرِ «رضا و تسليم» در برابرِ خواست و مشيتِ الهي معرفي نمود و گفت: بيشترِ سلسله هاي عرفاني در ايران، نسبت و نسبِ معرفتيِ خويش را به آن امامِ همام مي رسانند و شيعيان و پيروانِ اهل بيت (ع)، آموزه های آن حضرت را انسان ساز و مرقدِ مطهّرش را يكي از مراكزِ عاطفیِ خويش در ایران مي دانند.

پس از پایانِ سخنرانی، نوحه خوانی و مرثیه سرایی توسط یکی از آموزگارانِ محترم صورت گرفت و در پایان، از سوگوارانِ حاضر در مجلس، پذیرایي به عمل آمد.

 

« وابستگيِ فرهنگي ايران در آلماتيِ قزاقستان »


١٠:٢٦ - سه شنبه ٣٠ آبان ١٣٩٦    /    شماره : ٦٩٠٤٦١    /    تعداد نمایش : ٤٧


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جستجو
جستجوی پیشرفته جستجوی وب
تازه ها
سایت آیت الله خامنه ای

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي

فرهنگستان هنر

فرهنگستان زبان و ادب فارسی

سازمان ميراث فرهنگی کشور
نظرسنجی
محتوای این سامانه را چگونه ارزیابی می کنید؟

عالی
خوب
ضعیف

آمار بازدیدکنندگان
بازدید این صفحه: 789893
بازدید امروز : 257
بازدید این صفحه : 2092115
بازدیدکنندگان آنلاين : 3
زمان بازدید : 4.6875

صفحه اصلی|اسلام|زبان و ادبيات فارسی|سوالات متداول|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت